Welcome visitor you can login or create an account.

Alegori Rumah Api

Sale Alegori Rumah Api
Product viewed: 1226
RM23.80 RM25.00
Save: 5%

Alegori Rumah Api

Buku ini memuatkan 38 buah tulisan multigenre – cerpen, artikel,alegori, esei dan coretan pengalaman.

Kebanyakannya ditulis sepanjang tahun 2016 dan selebihnya pada tahun 2017.

Lukisan-lukisan kebanyakannya adalah hasil tangan isteri dan mak aku. Adalah juga beberapa yang aku (cuba) lukis. Senang sahaja nak teka– yang mulus-mulus abstrak ala-ala Picasso itu akulah pelukisnya. Sebagai pelukis amatur, kami perlahan-lahan belajar melukis dengan memerhati dan merenung ilustrasi-ilustrasi dalam domain awam.

Harapnya buku ini pun dapat perlahan-lahan melukiskan senyuman di muka para pembacanya. Kalau laju lagi bagus!

 

Tinta Matluthfi

Ramai orang tanya alegori ni menatang apa? Macam aligator ka? Dak, tak sama; tu hang.

Alegori ni lebih kurang macam perbandingan atau perwakilan atau metafora atau analogi. Cumanya sementara metafora dan analogi lebih direct dan jelas, alegori ni lebih kepada cerita yang lebih kompleks yang mewakili lambang-lambang tertentu.

Alegori Rumah Api merupakan sebuah cerita ringkas tentang tiga cara manusia menanggap atau memahami hubungan antara Kebenaran (Truth) dan Salvation (Keselamatan) -

1. Adakah manusia perlu sampai kepada Kebenaran dahulu sebelum dapat Keselamatan?
2. Adakah manusia tidak perlu pun sampai kepada Kebenaran sebelum dapat Keselamatan?
3. Atau adakah Kebenaran dan Keselamatan tidak wujud pun dan hanyalah sekadar rekaan manusia semata-mata?

Cerita Alegori Rumah Api yang serius ini hanyalah salah satu daripada 38 cerita multi-genre yang lain. Kalau hang malaih pikiaq benda berat-berat, hang relaks, ada belunggok (banyak) lagi cerita-cerita lawak dan coretan-coretan peribadi termasuklah cerita aku travel pusing sana sini pada tahun 2016.

Aku sebenarnya dah malas menulis dekat media sosial sejak kebelakangan ni. Sat lagi mai komen yang salah interpret la, komen tak paham, komen nak bergaduh, komen juai barang; waduh-waduh satu kerja pulak aku jadi ahli parlimen menyantuni ra'yat jelata semua. Jadi aku menulis senyap-senyap saja la untuk buku, sambil minum ayaq oren.

 

ISI KANDUNGAN

Prakata

Per-Punks-takaan British

Malaikat Tambahan

Dakwah di Tengah Mosh Pit

Abulula dan Syarikat Ai

rEksperimen Individu, Alat, dan Nasib

Ameer dan Sakti Kilat

Zaqwan Melapah Lembu

Alegori Rumah Api

Exactly

Dayang Mengilas Provokasi Mat Salih

Fesyen Rambut Imran

Interpretasi dan Hakikat

Nombor 6 dan 9

Kain Mahal

Seronok Awal

Kekeliruan tentang Hubungan antara Nilai dan Pandangan Alam

Che Puih

Kem Jati Diri

Lutut Lari

Ayat-ayat Defensif dalam Persaingan Menurut Analisis Anna Freud, Sartre dan Nietzsche

Pak Zam Rebah

Leman Boleh

Penilaian yang Salah terhadap Anwar Hadi

Inspektor Feminisme

Paradoks Nasihat Pak Tom

Muzium Ebrat

Rahsia Khusyuk Ibadat Si Abid

Kashmit

UPSR 2016: Apa Lagi yang Mak Bapak Mahu?

Sepotong Surah

Kemiskinan Membahayakan

Aktivis True Berceramah tentang Aktivis Selebriti

Taktik Menyelamatkan Diri

Ketidakfahaman Jenaka yang Tidak Berbendung

Solat Subuh bersama Ustaz Suhaimi

Falasi Logik

Tangan dan Dosa

Tangkal Penghalang Gol Kelab Bola Sepak Rwanda

Kelayakan Merungut: Antara Orang yang Mengundidan Tidak Mengundi

Perebutan Saka Anak-anak Tok Rasiman

Write a review

Your Name:

Your Review: Note: HTML is not translated!

Rating: Bad           Good

Enter the code in the box below:



Tags:
×
×
×
×
×
×
×